Het is bovendien goed om je af te vragen op welke manier het aanbod uiteindelijk bij de sporter terecht komt. Oftewel; wie is feitelijk de aanbieder? Als blijkt dat die uitwisseling vooral tussen bond en sporter plaatsvindt, is een digitaal platform een logische oplossing. Veel vaker echter is de vereniging de aanbieder en heeft de bond geen rol in de zogenoemde ‘distributie’, maar kan de bond vooral van betekenis zijn door de vereniging in staat te stellen een goede aanbieder te zijn. Dan ligt een landelijk platform niet direct voor de hand. Bepaald dus eerst wie de aanbieder is en ontwikkel vervolgens de juiste middelen om aan te bieden.
Als bond kun je alsnog tot de conclusie komen dat een nieuw digitaal platform de juiste keuze is, maar realiseer je dat een gloednieuw digitaal platform voor sportaanbod weinig meerwaarde heeft zonder goed aanbod. Alleen met goed doordacht aanbod dat samen met verenigingen is ontwikkeld en is getoetst onder relevante doelgroepen, kan een nieuw platform mooie resultaten opleveren. Ook vanuit dit oogpunt is het slim om bij productontwikkeling de innovatiestrategie als leidraad te nemen. Het verkleint de kans aanzienlijk dat je stappen mist die je opbreken als je aanbod wil presenteren.
Heb je nieuw aanbod beschikbaar en wil je het digitaal gaan aanbieden, dan staan gebruiksgemak en het goed functioneren van het platform natuurlijk op nummer één. Van een bezoek brengen aan het platform naar werkelijke boeking, is best een grote stap. Bezoek aan het platform moet een aangename ervaring zijn, alle stappen in de zogenoemde customer journey dragen bij aan uiteindelijke deelname aan het aanbod. In de praktijk is dit een combinatie van elementen die je zorgvuldig op elkaar moet afstemmen. Het is een kwestie van uitproberen, als een mengpaneel met verschillende schuifjes. Variabelen als een duidelijke omschrijving van de activiteit, de locatie van de vereniging, tijden van het sportaanbod, de betaalmogelijkheden en het niveau van de trainingen spelen daar allemaal een rol in.
Vanuit NOC*NSF komen al deze ingrediënten samen in Sportmatch, een digitaal programma waarin mensen sportactiviteiten kunt boeken. Met Sportmatch worden vraag en aanbod digitaal samengebracht op één plaats. Voor inwoners, sportclubs en gemeenten en sportbonden. Het speelt bij uitstek in op een groeiende behoefte in de maatschappij om te sporten waar en wanneer het mensen goed uitkomt in de agenda. Bovendien komt het tegemoet aan de wens van velen om nieuwe sporten uit te proberen.
Wil je meer weten over Sportmatch of over hoe je nieuw aanbod in het algemeen precies kunt aanbieden? Neem contact op met Pascal Schepers, projectleider bij NOC*NSF: Pascal.schepers@nocnsf.nl.